בעלי עסקים רבים שעוסקים בניהול עסקי פונים לקבלת שירותי ייעוץ ניהולי או עסקי עבור החברות והעסקים שברשותם וזאת במטרה לשפר תוצאות, להגדיל הכנסות ולערוך ארגון מחדש בעסק. המחשבה העומדת מאחורי הפנייה לחברת ייעוץ היא כי ראייה חיצונית שאינה קשורה רגשית לעסק חיונית הרבה יותר מאשר נגישות פנימית של בעלי העסק עצמו.
התפקיד של יועץ עסקי מקצועי הוא לא רק להעניק עזרה מידית אלא למפות את בית העסק בצורה רוחבית ואורכית תוך הבאת כלים יצירתיים חדשניים בבניית תכנית עסקית על מנת למנף את העסק מחדש ולהביא לתוצאות איכותיות לא רק בטווח הקצר כי אם גם לטווח הארוך.
לא מעט פעמים קורה כי בעלי עסקים נקשרים לחברות ייעוץ עסקי המבטיחות הבטחות מרקיעי שחקים ואינם עומדים בכך לא מבחינת יעדים ולא מבחינת שגשוג כלכלי עתידי. על מנת לבחור בצורה מיטבית חברת ייעוץ ניהולי או עסקי מיטבית עבור בית העסק יש לדעת מספר כללי ברזל.
ניסיון לאורך זמן בייעוץ ניהולי
אחד הדברים הראשונים אשר אותם יש לבדוק בבחירת חברת ייעוץ מהימנה הוא כמה זמן החברה קיימת. מהו הרזומה שלה? חברות ייעוץ ניהולי הנמצאות במשך שנים בתוך שוק המסחר בארץ הינם חברות אמינות. אין הדבר שולל חברות ייעוץ צעירות אך, ניסיון חיים נותן את אותותיו בצורה מקצועית.
ניסיון התנסות ספציפי בניהול עסקי מסוים
ישנן חברות לייעוץ עסקי ותיקות מאוד הקיימות לאורך שנים, אבל לא כל חברת ייעוץ מתמחה בכל תחום. יש להיזהר מהבטחות גדולות או מיועצים עסקיים אשר חולשים על תחומים רבים מידי ללא כל ניסיון מוכח בשטח. בקשו לראות המלצות קונקרטיות מבעלי עסקים הנמצאים בתחום שבו החברה עוסקת בכדי לראות את התמונה הגדולה עבור העסק האישי.
תקשורת בין-אישית כחלק מייעוץ ניהולי
חברות לייעוץ עסקי מעסיקות יועצים מקצועיים בעלי תארים, הסמכות ותעודות בנושאים כמו ניהול עסקי לאין שעור. אבל, היחס האישי נותן טון נעים יותר לעבודה משותפת לאורך זמן. המפגש פנים אל פנים מול יועץ עסקי המועסק בחברת ייעוץ צריך לייצור כימיה וקשר לעבודה יחד ולעתים קרובות ניתן להרגיש ב"וייב" הנכון או הלא נכון ולהימנע מקצרים תקשורתיים.
שותף לרווחים כחלק מהחוזה בייעוץ לניהול עסקי
העסקת חברה לייעוץ עסקי אינה קשורה בחלוקת רווחים של בית העסק. נורה אדומה גדולה צריכה להידלק כאשר יועץ עסקי מחתים בעל עסק על חוזה שבו ישנה הערה על השתתפות ברווחים. יועץ עסקי לא ייקח על עצמו חלק בהפסדים ועל אחת כמה וכמה אין לתת הרשאה ברווחים הפיננסיים. חברת ייעוץ עסקי באה לעודד, להנחות, להעניק אימון עסקי ולהיות שותפים פעילים בכל הקשור לארגון החברה, אך שכרה אינו מגיע מרווחי החברה.
המלצות לקוחות בנוגע לייעוץ ניהולי זה
מאחר וחברות רבות משתמשות בשירותי ייעוץ עסקי ניתן למצוא המלצות על הצלחות ונקודות חיוביות לרוב. לא מספיק רק לראות לוגו של חברה אשר העסיקה את שירותי חברת הייעוץ העסקי, רצוי ומומלץ לייצור קשר באופן אישי עם בעלי החברה שקיבלה שירות ולראות מה עמד על הפרק, מהו הרושם שנותר. בנוסף, בהמלצות לקוחות יש לראות מהם החברות או בתי העסק הנושקים לתחומים הרצויים ובכך להוסיף על הניסיון בתחום.
תלות חזקה בניהול עסקי
בעלי עסקים מגיעים אל חברות ייעוץ לאחר שנחלו ירידה ממושכת בהכנסות והם מחפשים מוצא איכותי ונכון עבורם. היחס שבין יועצים עסקיים לבעלי החברה צריך להיות במובן של יחסי גומלין ללא יצירת תלות כבדה. יועץ עסקי מקצועי יידע מתי "להסיר את הקביים" מהלקוח ולתת לו לצעוד לבד לאחר שיצר תחושת ביטחון חזקה. יצירת תלות בלתי ניתנת לניתוק מצד חברת ייעוץ עסקי היא עוד נקודה שיש להיזהר ממנה.
תוקף זמינות בייעוץ ניהולי זה
לעיתים, עולה השאלה האם להעסיק יועץ עסקי פרטי או שמא לחבור אל חברת ייעוץ המעסיקה צי של יועצים מוסמכים? מה שמעסיק בשאלה זו היא שאלת הנגישות והזמינות של היועצים. חברת ייעוץ יכולה לנתב את מספר הלקוחות שלה בין היועצים לעומת יועץ פרטי. אך, יש לזכור כי ביממה ישנם 24 שעות בלבד והאזהרה הגדולה ביותר היא להימנע מיועצים המבטיחים עבודה מסביב לשעון או זמינות לאורך כל שעות היום.
שאלות ותשובות
לוודא כמה זמן החברה פועלת, אילו תחומים היא מכירה, ולבחון המלצות ממקורות מהימנים בתחום הרלוונטי.
כדי להרגיש את הכימיה והתקשורת הבין-אישית, ולוודא שיש התאמה לעבודה ממושכת.
יועצים שמבטיחים תוצאות מהירות בכל תחום בלי הוכחות עלולים להוביל לאכזבה ולחוסר תועלת.
ניסיון חשוב, אך יש לבדוק גם התמחות רלוונטית לתחום של העסק ולא להסתמך רק על ותק.
היועץ לא שותף להפסדים ולכן אין סיבה שיקבל אחוז מהרווח. מדובר בהתנהלות שמעלה דגל אדום.
לא להסתפק בלוגואים או שמות – עדיף לפנות ישירות לעסקים שעבדו איתם ולברר פרטים על החוויה בפועל.
חברה יכולה לחלק עומס בין יועצים, אבל זמינות מוגזמת מצד כל גורם צריכה להדליק נורה אדומה.
יועץ טוב עוזר להגיע לעצמאות ניהולית. תלות קבועה מונעת מהבעלים לקחת אחריות אמיתית על העסק.
תחושת נוחות ושיתוף פעולה עם היועץ משפיעה ישירות על האפקטיביות של תהליך הייעוץ.
היועץ עלול להציע פתרונות שאינם מתאימים למציאות העסקית, מה שעלול לפגוע בתהליך ההתייעלות.