כיצד למכור עסק בצורה נכונה?

כיצד למכור עסק בצורה נכונה?

תהליך מכירת עסק הוא תהליך ארוך ומורכב. מכירת עסק הוא שם רחב למספר רב מאוד של פעולות שונות שהחלטתם לעשות שיכולות לנבוע מכל מיני סיבות. למשל, רצון להתקדם הלאה לעיסוק אחר, עבודה אחרת, חברה שונה או אפילו מיקום אחר. כמובן, לעיתים הסיבות מעט יותר שליליות ואף קשורות לקושי כלכלי, הפסדים או קשרי עבודה לא יעילים ואפילו כאלה רעילים. בכל מקרה, פעמים רבות מכירת עסק יכולה להיות פעולה המערבת רגש רב וכן מטריחה ומורכבת, אבל מעקב אחר כמה טיפים ועצות יכול להפוך את דרך לפשוט ונעימה הרבה יותר.

תכנון מראש

כאשר אתם ניגשים למכור עסק, מכל סיבה שהיא, חשוב להבין מראש את כל המאפיינים של המכירה ולתכנן אותם בצורת יעדים וקווים מנחים, שיעזרו לכם להתמקד ובסופו של דבר לאתר ולבחור את העסקה המתאימה לכם ביותר.

אחד הדברים החשובים להבין מבחינת יעדים למכירת עסק הוא התחום החשוב לכם ביותר – האם אתם מעוניינים לעשות רווח מקסימלי? או שמא הדבר החשוב ביותר הוא מכירת העסק תוך זמן קצר? האם יש בכם רצון עז למצוא את האדם המתאים לעסק וזה מתעלה מעל הדברים האחרים? חשוב להבין מראש על מנת להקל על עצמכם להחליט בהתלבטויות עתידיות.

מהי העסקה המוצעת? מעבר להעברת בעלות כללית ישנן אופציות רבות ומגוונות: הכנסת שותפות, מכירת אחוזים או מניות, מכירה למנהל בפועל אל מול מכירה למשקיע או בעל נכסים שתחתיו עובדיכם ואולי אתם תעבדו. כל אלו אופציות אפשריות למכירת חלת מהנכס או כולו וחשוב להבין איזו מהן אידיאלית עבורכם.

הערכת שווי העסק וליווי מקצועי

אחד המאפיינים הקריטיים כשפותחים עסקים למכירה והמקובלים ביותר כיום בעסקאות כאלו הוא מסמכים משפטיים ופיננסים המעריכים את שווי העסק. חשוב מאוד להבין מהו שווי העסק על מנת לדעת כיצד לגשת ולשווק את המכירה. בנוסף, צריך להביא חוות דעת חיצונית ואובייקטיבית על העסק ושוויו ממומחים כמו יועצת או יועץ עסקי, רואה או רואת חשבון, משפטן  או משפטנית ויועצת או יועץ ארגוני.

מעבר לכך, מומלץ לקחת ליווי מקצועי בתהליך המכירה הכללי. כאמור, תהליך מכירת עסק יכול להיגרר למקומות רגשיים יותר – דבר טבעי ומבורך שכן הוא מעיד על חיבור רגשי ואכפתיות. אך, למול הרגש ניצבות החלטות שזקוקות לראייה מקצועית ורציונלית שבדרך כלל מתחזקת בעזרתם של מומחים ובעלי מקצוע שזהו התפקיד שלהם.

הכנת העסק למכירה

תוך מכירת העסק חשוב להביט על היתרונות והפוטנציאל שעלו מתוך אבחון עסקי דרכם יהיה ניתן למכור אותו אחרי עבודת הכנה ושינויים ועם ייעוץ שיווקי נכון. נסו לחשוב מה מיוחד בעסק, במה הוא בולט ומה היתרונות שלו. האם המיקום שלו מושך לקוחות? האם מייצר מוצרים ייחודיים? האם יש בו נכסים חדשים וחדשניים? אולי קיימים בו נכסים לא פיזיים כגון שיטות עבודה יעילות, עובדים נאמנים בעלי ניסיון וקהל לקוחות חוזר או מועדוני לקוחות איתנים. כל אלו גם בעלי ערך רב וחשוב להבליט אותם. מעבר לאלו, חשוב מאוד להכין את העובדים למכירה ולאופציות העומדות בפניהם. עובדים תומכים יסייעו לעסק להימכר בצורה נעימה ובריאה יותר.

כל מה שניתן לשנות בעסק על מנת להפוך אותו למושך וייצוגי יותר צריך להיעשות עוד לפני תהליך המכירה, ממש בדומה לנכס מגורים. אולי כדאי לשפץ ולהשקיע מעט בעסק על מנת להביא אותו למצב אידיאלי, להגדיל את השווי שלו ואף לצאת ברווח גדול יותר.

צור איתנו קשר

השאר פרטים ונחזור אליכם עוד היום!

    יועץ עסקי

    העסק שלך יכול להרוויח יותר!

    לפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים 

    יועץ עסקי
    יועץ עסקי

    העסק שלך יכול להרוויח יותר!

    לפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים