ביזור סמכויות

ביזור סמכויות

מהו ביזור סמכויות, יתרונות וחסרונות של המבנה הביזורי, מוטת שליטה בארגון ולמה קשה למנהלים להאציל סמכויות.

ביזור ומרכוז ארגוני

מרכוז וביזור סמכויות אלה שני מונחים הפוכים מהעולם העסקי ולכל אחד מהם השפעה עצומה על אופי הארגון ותיפקודו. מרכוז מתאר מצב של קבלת ההחלטות בארגון על ידי ההנהלה הבכירה של החברה ללא התייעצות עם הדרגים הנמוכים יותר. ביזור הוא למעשה פיזור סמכויות בין מנהלים בדרגים השונים. רבת הביזור בארגון מתיחסת למידת חופש הפעולה, היקף הסמכויות, עצמאות בקבלת החלטות ואחראיות לתוצאות של יחידות שונות של הארגון ומנהלי הביניים.

מוטות שליטה

רמת הביזור בארגון משפיע על המבנה הארגוני, מספר הכפופים למנהל, כמות המנהלים ומספר דרגות ההירארכיה בחברה. בארגונים ריכוזיים נוצר מבנה בעל מוטת שליטה רחבה עם מספר קטן של מנהלים שאחראים על עובדים ותחומים רבים. מבנה ריכוזי מצד אחד נחשב ליעיל כיוון שחוסך בשכר מנהלים, ואילו עלול לפגוע באפקטיביות של המנהלים עקב העומס הרב וגם במוטיבציה ותפוקה של העובדים הסובלים מחוסר תמיכה ניהולית. מבנה ביזורי לעומת זאת בעל מוטת שליטה צרה, יקר יותר לחברה, אך יחד עם זאת מאפשר למנהלים לתת מענה מיטבי לעובדים ולפנות את עצמם למשימות אסטרטגיות לפיתוח העסק.

לכל מבנה יתרונות וחסרונות והמבנה הארגוני האופטימלי כנראה משלב בין השניים. כל קיצוניות עלולה להסב נזק לארגון בטווח הארוך. אך נראה שסוגיית הביזור מהווה קושי למנהלים רבים שאינם מוכנים לשחרר את המושכות.

קושי בביזור סמכויות

ניתן להצביע על שלוש סיבות עיקריות אשר מקשות על המנהל לבזר סמכויות:

המנהל לא רוצה לבזר סמכויות
לעתים הרקע האישי או מעורבות רגשית בהצלחת העסק (במיוחד אצל המנהלים שהם גם הבעלים) יוצרים קושי לסמוך על הכפופים ולהאציל סמכויות. זהו אחד הנושאים המרכזיים באימון אישי של המנהלים.

 המנהל אינו יודע איך לבזר סמכויות
ביזור סמכויות דורש ניסיון וכישורים ניהוליים הנרכשים בלמידה ואימון מנהלים לאורך זמן. צריך לדעת כיצד לבזר, אך יחד עם זאת לא לאבד שליטה במתרחש בעסק.

 אין למי לבזר
חלק מהאתגר בבניית ארגון יעיל הינו גיוס ופיתוח צוות עובדים אמין ואחראי. אחראיות ועצמאות הם שני מוסגים הקשורים זה בזה כמו ביצה ותרנגולת ולא ברור מה מהם בא קודם.

צור איתנו קשר

השאר פרטים ונחזור אליכם עוד היום!

    יועץ עסקי

    העסק שלך יכול להרוויח יותר!

    לפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים 

    יועץ עסקי
    יועץ עסקי

    העסק שלך יכול להרוויח יותר!

    לפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים