אסטרטגיה שיווקית לעסק צעיר
איך מתכננים אסטרטגיה שיווקית לעסק צעיר?
יש לך רעיון (שירות או מוצר) מוצלח והחלטת
שאתה יוצא לדרך חדשה ומקים עסק משל עצמך. אמנם הכל נראה ורוד ומבטיח, אולם, על פי הסטטיסטיקה שהתפרסמה, אחד מכל שלושה עסקים חדשים שנפתחים, יגווע וימות, תוך פחות מחמש השנים הראשונות לקיומו. סטטיסטיקה אחרת גורסת, כי מדובר בשמונה מכל עשרה עסקים.
כך או אחרת, השורה התחתונה היא, כי בכל שנה נפתחים עשרות אלפי עסקים חדשים ומבטיחים, ובכל שנה נסגרים עשרות אלפי עסקים, שהיה להם ביד "משהו" מצוין, אולם הם החמיצו את ההזדמנות להפוך ל"דבר הגדול הבא".
רעיון כמו תינוק, כשהוא שלך – אתה אינך יכול להיות אובייקטיבי לגמרי לגביו
"רעיון טוב" הוא בסיס מעולה לעסק, אבל הוא לבדו איננו מספיק כדי להצליח. לכן, אם יש לך רעיון מדהים, נהדר, פנטסטי, יוצא דופן (וכן הלאה, כי אחרי הכל – מדובר ברעיון שלך), גלגל אותו עם אנשים שאתה סומך עליהם. אלה אינם חייבים להיות אנשים מקצוע, אלא אנשים שיאמרו לך בכנות גמורה את דעתם (ובאותה המידה, אמינים עליך מספיק כדי שלא לגנוב אותו לעצמם).
ערך מוסף – ולא מע"מ
על פי סיימון סינק, גורו השיווק, לארגונים, עסקים ואף לאנשים מצליחים, יש מענה לתשובה "מדוע". על פי סינק, "רווח" מהווה רק תוצאה של התהליך ואיננו תכלית התהליך עצמו. לכן, על מנת להצליח, אתה חייב להיות מסוגל לענות על השאלה "מה היא התכלית?" בבטחון גמור ובאמונה שלמה, שהתשובה שלך היא אמיתית ונכונה לגביך ולגבי העסק שלך. ברגע שתדע מה היא התכלית, יהיה לך קל להבהיר את חשיבותה ללקוחות שלך.
ועכשיו, אנחנו מגיעים לת'כלס
יש לך רעיון מוצלח (דגמת אותו אצל מספר אנשים), אתה יודע מה התכלית. מה הלאה?
עכשיו, מגבשים אסטרטגיה שיווקית לשירות/מוצר שלך, בשלושה שלבים עיקריים:
מיקוד אסטרטגי שיווקי המבוסס על ניתוח ומחקר – שלב זה הוא השלב הבסיסי ביותר בבניית האסטרטגיה השיווקית ומטרתו להגדיר את מהותו של המוצר וקהל היעד שלו, בירידה לפרטי פרטים מדוייקים. שלב זה חיוני ביותר וחייב להיות מבוצע בדקדקנות. מומלץ להיעזר כבר בשלב זה בייעוץ שיווקי, על מנת שלא לפספס שום פרט.
הגדרת הטקטיקה ובחירת הפלטפורמה השיווקית – בהתאם לפרטים שהתקבלו בשלב הקודם, נבחרות הגישה המותאמת לפניה לקהל היעד והפלטפורמות לפניה אליו.
הפקת לקחים – לא כל אסטרטגיה שיווקית פוגעת בול בנסיון הראשון שלה. לעיתים, נדרשים כיוונונים עדינים, שמטרתם למטב את האסטרטגיה ולמקסם את התוצאות שלה.
לסיכום
בניית אסטרטגיה שיווקית נכונה נחשבת להכרח לעסק בתחילת דרכו. היא מאפשרת לך להתחיל את דרכך העסקית ברגל ימין, ויכולה אף למנוע ממך בעיות בהמשך. ייעוץ שיווקי מנוסה ומקצועי הוא MUST במידה ואינך רוצה להכלל בסטטיסטיקה העגומה של עסקים צעירים שקורסים.