ייעוץ עסקי לתקופת משבר פיננסי

מהן הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עם מצב של אי וודאות עסקית?

משבר פיננסי שפוקד את עולמנו בימים אלו, בעקבות ההתפשטות של נגיף הקורונה, פוגע בראש ובראשונה בבעלי עסקים קטנים ובינוניים, ולכן זה רק טבעי שרבים מכם חשים תסכול ואובדן שליטה. הדאגות בהחלט מובנות והן אינן חסרות בסיס. יחד עם זאת, חשוב לשמור על קור רוח, לחשוב בהיגיון ולא לשכוח שבאווירה של בלבול ואי וודאות קל מאוד לעשות טעויות. להחלטות עסקיות פזיזות ולא מחושבות עלולות להיות השלכות הרות אסון.

זה מה שקרה לחברה העוסקת בתחום המדיה והתקשורת, אשר החלה לשווק פוסטים במדיה חברתית "פייסבוק" מוצר שאינו קשור לתחום התמחותה: ג'ל היגיינה לידיים – אלכוג'ל המבוקש ביותר בזמנים אלו. ולא רק זה, אלא שהיא הציע לצרכנים את המוצר במחיר גבוה בהרבה ממה שמקובל בשוק. התגובות הזועמות של הגולשים לא איחרו להגיע. הפעילות הכושלת של החברה יצרה יחסי ציבור שליליים והובילה לקריסת המוניטין של המותג.

על פניו, הקמפיין של החברה התנהל על פי אסטרטגיה שיווקית סטנדרטית: החברה זיהתה צורך בקרב הצרכנים, המוצר אכן נדרש ומבוקש, התחרות בשוק נמוכה – אין סיבה שלא למכור אותו במחיר גבוה. ואולם, לא רק שהקמפיין לא צלח, אלא שתוצאותיו גרמו למשבר אימון של הצרכנים כלפי המותג.

תדמית של יועץ עסקי

עשה ואל תעשה בתקופת משבר פיננסי

אז מה יכולים לעשות בעלי עסקים כדי לעבור את התקופה המאתגרת הזאת בשלום ואפילו לצאת ממנה מחוזקים? קודם כל, שווה ללמוד מהעבר. העולם העסקי המודרני חווה לא מעט משברים ובתי העסק שפעלו נכון במהלך המשבר, השכילו להינצל מפשיטת רגל. לפניכם – רשימת "עשה ואל תעשה" המבוססת על סיפורי המקרה של מאות בתי עסק שהצליחו לנצח את המשברים הפיננסיים שהרעידו את עולמנו בשנים 2000, 2008 ו-2012:

תקופת משבר פיננסי אינה זמן טוב לחיפוש מקורות הכנסה חדשים. תתמקדו אך ורק בתחום ההתמחות שלכם, עשו רק את מה שאתם יודעים לעשות היטב ואל תנסו "להמציא את עצמכם מחדש". אל תצאו להרפתקאות ואל תתפתו לנצל הזדמנויות בזק כדי לעשות כסף מהיר.

דווקא עכשיו, כאשר העסק שלכם חווה מפולת, וישנה אי וודאות רבה, חשוב במיוחד להתנהל באופן אנליטי ומחושב. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לאסוף ולנתח נתונים סטטיסטיים על בסיס קבוע. הקפידו לעבור יום יום על דוחות שיווק ומכירות, חקרו שינויים בדינמיקה עסקית, אבחנו דפוסים חדשים בהתנהגות צרכנים ובחרו להשקיע רק במה שעובד הכי טוב.

גם אם עצרתם באופן זמני כל פעילות מכירתית, אסור לכם להיעלם מהבמה הצרכנית. המשיכו לקדם את העסק באמצעות חיזוק ערכי המותג, הגבירו את הנוכחות הדיגיטלית והעצימו את התקשורת עם קהילת לקוחותיכם גם בעזרת ניהול מועדון לקוחות.

אל תיכנעו לתחושה של סוף העולם – הקפידו לנהל מערך תקין של עסק, שמרו על הסדר ושדרו בטחון כלפי העובדים, הספקים, הלקוחות והשותפים העסקיים. זאת ועוד, נצלו את הזמן של ההפסקה או ההפחתה במכירות כדי לארגן מחדש את הקונספט העסקי והשיווקי, כדי לתכנן פעילות לטווח ארוך, כדי לערוך את תכנית העבודה בהתאם לשינויים בשוק, כדי לחזק את ערכי המותג ולהכין קרקע יציבה לחזרה מהירה לפעילות אינטנסיבית מיד בסיום המשבר.

איזון וזהירות מחושבת בהתמודדות עם משבר פיננסי ואי וודאות

רבים מבעלי עסקים נוטים להיכנס לתקופת "צנע", להתחיל לחסוך ולבטל תכניות, לפטר עובדים ולצמצם את עסק בתקופות המשבר. אחרים, לעומת זאת, בוחרים בקיצוניות השנייה – לוקחים הלוואות, מגבירים פעילות ומנסים לשדר "עסקים כרגיל". מה נכון יותר? ובכן, לא זה ולא זה. צמצום העסק עלול למנוע מכם לחזור לשגרה כאשר המשבר יסתיים. לקיחת הלוואות, מצד שני, הינה פעולה מסוכנת מדי. ההתנהלות הנכונה בזמנים אלה הינה שמירה על איזון וזהירות מחושבת.

ולסיום, ההמלצה החשובה מכל: אל תאבדו תקווה. גם בימים קשים ביותר חשוב לזכור – המשבר הזה יחלוף, כפי שחלפו כל המשברים שלפניו. העידן המודרני דורש מבעלי עסקים כושר סתגלנות, גמישות מחשבתית ויכולת לעמוד איתן בשינויים ובהפתעות. זהו הזמן המושלם לתרגל מיומנויות אלה.

אנו ממליצים לכם לאמץ את האמירה האלמותית של ווינסטון צ'רצ'יל: "אדם פסימי רואה את הקושי בכל הזדמנות, אדם אופטימי רואה הזדמנות בכל קושי".

שאלות ותשובות

כי החלטות פזיזות עלולות להזיק לעסק בטווח הארוך.

להתמקד רק במה שהעסק כבר מתמחה בו ולא לחפש כיוונים חדשים.

לנתח נתונים באופן יומיומי, לבדוק דוחות ולזהות דפוסים שמשפיעים על תוצאות.

כדי לשמר את הקשר עם הלקוחות ולחזק את תדמית המותג.

לשדר יציבות וביטחון ולהתנהל בצורה מאורגנת ועקבית.

להתכונן לעתיד, לבחון מחדש את האסטרטגיה העסקית ולבנות תכנית פעולה מעודכנת.

קשה יהיה לחזור לפעילות מלאה כשיתאפשר, מה שעלול לפגוע בהתאוששות.

כי יש חוסר ודאות גבוה, והסיכון באי החזר עלול להחמיר את המצב.

שמירה על איזון, הימנעות מקיצוניות ותכנון מחושב של כל צעד.

כדי לשמר את היכולת להתמודד, להסתגל ולנצל הזדמנויות בעתיד.