פיתוח מודל עסקי – אסטרטגיות להצלחה

בזירה העסקית הדינמית והתחרותית של ימינו, למודל עסקי מדויק, חדשני ויצירתי יש תפקיד קריטי בהצלחה של העסק. 

מודל עסקי הינו מסגרת המתחמת בתוכה את כל מרכיבי המפתח של העסק, כגון משאבים פיננסיים ואנושיים, שוקי היעד, הצעה שיווקית ועוד, תוך כדי תכנון תהליכים אסטרטגיים הנדרשים לקידום המטרות הטווח קצר וארוך. במילים אחרות, מודל עסקי מתוכנן היטב משמש כתוכנית ליצירת ערך, הכנסות והזדמנויות. מודל עסקי הינו מסגרת המתחמת בתוכה את כל מרכיבי המפתח של העסק, כגון משאבים פיננסיים ואנושיים, שוקי היעד, הצעה שיווקית ועוד, תוך כדי תכנון תהליכים אסטרטגיים הנדרשים לקידום המטרות הטווח קצר וארוך. במילים אחרות, מודל עסקי מתוכנן היטב משמש כתוכנית ליצירת ערך, הכנסות והזדמנויות.

טיפים ליצירת מודל עסקי 

פיתוח מודל עסקי חיוני עבור כל חברה, בין אם היא מוגדרת כסטארטאפ  ובין אם היא מוסד וותיק ומבוסס היטב. באמצעות מודל עסקי יכולים היזמים העסקיים להתאים יעדים אסטרטגיים עם הזדמנויות השוק תוך כדי מתן מענה לצרכי הלקוחות והתמודדות איתנה עם המתחרים. הארגונים עשויים להיעזר במודל עסקי על מנת לזהות טוב יותר הזדמנויות ליצירת הכנסות תוך תכנון מבוקר של משאבים.

יש לציין כי מודל עסקי אינו פרויקט חד פעמי אלא תהליך מתמשך. כל אסטרטגיה שכלולה במודל עסקי חייבת להיבדק שוב ושוב במבחן המציאות והיא ניתנת לשינוי אם היעד לא הושג והיעילות לא הוכחה בפועל. אבחון אסטרטגיה מתבצע באמצעות תהליכי ניסוי, משוב והערכה מחדש אשר עשויים להוביל לשיפור, חידוד או החלפה באסטרטגיה חדשה. 

הגדרת קהל יעד

הכירו את השוק ואת קהלי היעד  

הצעד הראשון בפיתוח מודל עסקי הוא הגדרה של שוק היעד תוך הבנה עמוקה בצרכיהם ורצונותיהם. על מנת לזהות את המאפיינים המהותיים של קהלי היעד, יש לערוך מחקר שוק מקיף, שמתמקד בדפוסי התנהגות, העדפות ונקודות הכאב של הלקוחות הפוטנציאליים. ההגדרה המדויקת של קהלי היעד תסייע לכם לעצב את המוצרים או השירותים באופן שמספק מענה אופטימאלי ללקוחות הפוטנציאליים. 

בנוסף, בשלב ראשון של בניית מודל עסקי, יש לערוך מחקר מתחרים אשר יתמקד בהכרות עם המתחרים המרכזיים שלכם וההבנה של הדינמיקה העסקית הקיימות בשוק, והמגמות שישפיעו עליה בעתיד.

הגדירו את הצעת הערך

הצעת ערך משכנעת היא אבן היסוד של מודל עסקי מצליח משום שהיא מאפשרת לייחד את העסק מהמתחרים. הצעת הערך בבירור מגדירה את היתרונות של המוצרים או השירותים שלכם ועונה לשאלה: למה הלקוחות צריכים לבחור בכם על פני המתחרים. התשובה יכולה להתבסס על אחד או כמה בין מגוון פרמטרים, כגון איכות, מחיר, נוחות, חדשנות וכדומה. 

יש לנסח אתה ערך הייחודי שהמוצר או השירות שלכם מציעים ללקוחות באופן מדויק ככל הניתן. חשוב להגדיר נקודות בידול ייחודיות המהוות יתרון תחרותי עוצמתי, תוך כדי מתן פתרונות אטרקטיביים לצרכים, רצונות או מצוקות של לקוחות פוטנציאליים.

 

מחקר שוק

זהו והגדירו את מקורות הכנסה

זרם הכנסות הינו מכלול הדרכים השונות שבהן העסק שלכם מייצר הכנסות. אסטרטגיות מונטיזציה יעילות הן חיוניות לרווחיות מתמשכת. בדרך כלל ההכנסות מתקבלות ממכירות חד פעמיות של מוצרים או שירותים, הצעת מינויים או זיכיונות, דמי רישוי, חיוב עבור גישה לתוכן פרמיום, עמלות על מכירות ועוד. יש תכנן מספר רב ככל הניתן של מקורות הכנסה כדי לשפר את היציבות של העסק, להפחית תלות במקור יחיד ולהבטיח שהעסק ישגשג בטווח הארוך.

העריכו משאבי מפתח ושותפויות

לאחר תכנון ההכנסות, יש להגדיר את מבנה העלויות המגדיר את מלוא ההוצאות הכרוכות בניהול העסק. מבנה העלויות כולל הוצאות קבועות כגון שכירות, משכורות וציוד וגם גם עלויות משתנות כגון חומרים ואספקה. מבנה העלויות יסייע לכם להבין אילו הכנסות אתם צריכים לייצר כדי להשיג רווחיות.

מבנה העלויות צריך לקחת בחשבון את שלל המשאבים והנכסים של יש ברשותו של העסק. העריכו את החוזקות והחולשות הפנימיות של הארגון שלכם וזהו תחומים הדורשים פיתוח או השקעה. בנוסף, מבנה העלויות מחשב את ההשקעה הכרוכה ביצירת שותפויות אסטרטגיות עם ספקים, מפיצים, משווקים או ארגונים אחרים שיכולים לשפר את הצעת הערך ולעזור לכם להגיע לקהלי היעד בצורה יעילה יותר.

צור איתנו קשר

השאר פרטים ונחזור אליכם עוד היום!

    יועץ עסקי

    גם העסק שלך יכול להרוויח יותר!

    לפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים 

    יועץ עסקי
    יועץ עסקי

    גם העסק שלך יכול להרוויח יותר!

    לפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים 

    יועץ עסקי

    גם העסק שלך יכול להרוויח יותר!

    לפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים 

    יועץ עסקי
    יועץ עסקי

    גם העסק שלך יכול להרוויח יותר!

    לפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו פרטים