מיתוסים על ייעוץ ארגוני

מיתוסים על ייעוץ ארגוני - יועץ לעסק

מיתוסים נפוצים על ייעוץ ארגוני ויועצים ארגוניים.

מיתוס יועץ לעסק – היועץ המושיע

בעלי עסקים ומנהלים יוצאים מנקודת הנחה שיועץ לעסק וייעוץ ארגוני הם בגדר קוסמים שיבואו ומיד יגידו מה הבעיה בארגון ומה בדיוק צריך לעשות כדי לגאול את העסק מצרותיו. ייעוץ כזה עלול להסתיים בתוכנית עסקית מצוינת ומקיפה שמעלה אבק על המדף.

מי שהתנסה כבר בקבלת שרותי ייעוץ ארגוני יעיד כי ה"אמת" נמצאת בתהליך השינוי הארגוני, שיתוף תפיסות, נקודות מבט, מסקנות ולמידה. שינוי ארגוני מוצלח מושתת לא רק על המלצות מקצועיות של היועץ הארגוני, אלא בעיקר ההבנה של השלכות ההתערבות ואופן הטמעת השינויים בארגון בהתחשב בתרבות הארגונית ואופיו, על שיתוף הפעולה של הלקוח, ויישום ההמלצות שנוגעות בתחומים מגוונים החל מהשינוי במבנה הארגוני, אסטרטגיה שיווקית של החברה ועד הטיפול בעובדים, ייעוץ תעסוקתי והכשרה מקצועית.

מיתוס ייעוץ ארגוני – "הייתי שם, עשיתי את זה"

לקוחות שמעולם לא קיבלו שירותי ייעוץ ארגוני בעבר נוטים לתת העדפה ברורה ליועצים ארגוניים שייעצו בעבר לארגונים מאותו סוג וטיפלו בבעיה דומה. אין ספק שעל פניו אמור להיות קשר בין ניסיון מסוג זה לבין הצלחת תהליך הייעוץ. ואילו אם ננסה לרגע להבין, מה הם הכישורים החשובים ביותר של היועץ הארגוני, נראה כי הם לאו דווקא הבנה עמוקה של המוצר או השירות בו מתמחה העסק, אלא התקשורת עם הלקוח, חשיבה מערכתית, הובלה והטמעה של השינוי הארגוני אשר יהיה ייחודי לכל עסק ועסק, גם אם הם באים מאותו ענף ומתמודדים עם אותם הקשיים.

יועץ לעסק ארגוני אובייקטיבי

ההתפתחויות האחרונות במחקר של התנהגות ארגונית, תורת המערכות ותיאורית הכאוס הובילו להבנת העובדה שיועץ עסקי הופך להיות חלק מהמערכת הארגונית ברגע שהוא בא במגע איתה. עם תחילת תהליך העבודה היועץ משפיע על הארגון והארגון משפיע על היועץ. הצלחת התהליך תמונה בשיתוף, משוב, תגובה ולמידה.

היועץ המאבחן – מיתוס ייעוץ ארגוני

התפיסה של ייעוץ ארגוני כפעולה חד פעמית שמאבחנת את הבעיה, נותנת הוראות לתיקון ופתרון סופי היא מוטעית בשורשה. הארגון אינו מנגנון מכני עם גלגל שיניים שבור שצריך להחליפו. זו היא מערכת דינמית ומשתנה באופן מתמיד שבה כל תתי המערכות פועלות בתאום הדדי ומשפיעות אחת על השנייה. שינוי תת מערכת מסוימת (מבנה ארגוני, מחלקה, צוות, תפקיד או אפילו עובד אחד) עשוי להשפיע על אחרות ולהוביל לצורך בהסתכלות ובחינה של הארגון כולו מחדש. לכן יועץ לעסק והייעוץ שלו מהווים תהליך מעגלי מתמשך ולא פעולת אבחון חד פעמית.

תכנית עבודה סופית עם יועץ לעסק

בדרך כלל אחרי הפגישות הראשונות עם הלקוח מתגבשת תכנית עבודה כתובה שמפרטת מטרות ופעולות אותן יש לבצע. לרוב, תהליך העבודה מוצלח יוביל לשינויים בתכנית המקורית ויש לראות בכך דבר טבעי וחיובי.

שאלות ותשובות

חושבים שיועץ יגיע ויזהה מיד את הבעיה וייתן פתרון מוכן. בפועל, בלי תהליך משותף זה עלול להסתיים בתוכנית יפה שלא מיושמת.

חושבים שיועץ יגיע ויזהה מיד את הבעיה וייתן פתרון מוכן. בפועל, בלי תהליך משותף זה עלול להסתיים בתוכנית יפה שלא מיושמת.

שיתוף פעולה מתמשך: שיחה על תפיסות, נקודות מבט, מסקנות ולמידה תוך כדי תנועה, ולא רק קבלת המלצות מבחוץ.

כי הצלחה תלויה בהבנת ההשלכות של השינוי וביכולת להטמיע אותו בהתאם לתרבות הארגונית, לאופי הארגון ולרמת שיתוף הפעולה של האנשים.

מגוון רחב: מבנה ותפקידים, כיוון שיווקי או עסקי, אופן העבודה עם עובדים, הכשרות ועוד — לפי הצורך שעולה במהלך התהליך.

לא בהכרח. ניסיון יכול לעזור, אבל המפתח הוא יכולות כמו תקשורת טובה, חשיבה מערכתית והובלה של שינוי שמתאים לארגון הספציפי.

תקשורת עם הלקוח, ראייה מערכתית, והיכולת ללוות שינוי ולהטמיע אותו לאורך זמן, גם כשהפתרון צריך להיות ייחודי.

מרגע שהוא נכנס לעבודה הוא נהיה חלק מהמערכת: הוא משפיע עליה והיא משפיעה עליו. לכן הצלחה נוצרת מהדדיות, משוב ולמידה.

ארגון הוא מערכת דינמית, לא מכונה עם חלק שבור. שינוי במקום אחד משפיע על מקומות אחרים, ולכן צריך תהליך מתמשך ולא “אבחון וגמרנו”.

כל חלק בארגון קשור לאחרים. שינוי במחלקה, צוות או תפקיד יכול ליצור תגובת שרשרת שמחייבת הסתכלות מחדש על התמונה הרחבה.

אחרי ההתחלה נוצרת תוכנית, אבל תהליך טוב חושף מידע חדש ומשנה כיוונים. התאמות בתוכנית הן חלק טבעי שמראה שהארגון לומד ומתפתח.