תוכן העניינים

מבט חיצוני על העסק יכול לרענן את שיטות העבודה

כמו נהג שנוסע מדי יום באותה הדרך, גם בעל עסק מתרגל לבעיות, מגבלות והרגלים שהוא כבר לא מבחין בהם. דווקא מבט חיצוני ובלתי תלוי על תמונת המצב, יכול לאפשר ליועץ לזהות את הדברים שהפכו לשקופים. לפעמים מדובר בתהליך תפעולי שגוזל זמן מיותר, בחוסר התאמה בין התמחור לעלות האמיתית או אפילו לקוח במרכזי שגוזל משאבים מרובים בלי הצדקה. ליועץ הפיתוח עסקי יש פוטנציאל לשים לב לפרטים שנעלמים בשוטף, לא כי הוא חכם יותר – אלא כי הוא אינו חלק אינטגרלי מהעסק בשגרה.

לחשוב איך להפסיק לדרוך במקום ולהתחיל לזוז

תחושת דריכה במקום או סטגנציה היא לא דבר נדיר והיא מהווה את אחד הגורמים שמניעים בעלי עסקים לפנות לייעוץ. הכוונה היא למצב שבו אתם לא מפסידים או מצטמצמים, אבל גם לא מגדילים רווחים או צומחים. הסתייעות בשירות של יועץ פיתוח עסקי עשויה לעזור להנהלה הארגונית למצוא דרכים לשבור את המצב המתמשך .לעתים, עצם העובדה שגורם מקצועי שואל שאלות קשות ומאתגר את החשיבה – מסוגלת ליצור דינמיקה חדשה שביכולתה לדחוף את כל העסק קדימה.

יועץ פיתוח עסקי

גיבוש תוכנית עסקית ברורה

למרות שמייסדים או מנהלים יודעים לרוב לאן הם היו רוצים להגיע, לא תמיד יש להם מסלול ברור להשגת המטרה. תהליך מקצועי של פיתוח עסקי בדרך כלל לא יסתפק ביעד כללי ומעורפל, אלא ישאף לבנות תוכנית סדורה שמגדירה שלבים, קצב, אמצעים ואבני דרך. דרך תוכנית עסקית, היועץ יכול לקחת את השאיפות ולהפוך אותן לתוכנית רב-שלבית ומדידה. כך שבמקום להגיב לשוק בצורה אינטואיטיבית, יהיה קל יותר לפעול מתוך כיוון אסטרטגי שמותווה על ידי מפת דרכים בהירה.

לעבוד חכם יותר – פיתוח כלים לניהול יעיל יותר

ניהול עסק הוא משימה מורכבת שדורש תיאום בין עובדים, ספקים, לקוחות ומשאבים – לא פעם בסביבה לחוצה וחסרת ודאות. הרבה מנהלים מרגישים שהם רודפים אחרי הזנב של עצמם, כשהתוצאה היא עייפות מצטברת ופער בין תכנון לביצוע .יועץ פיתוח עסקי עשוי לעזור בהכנסת סדר, באמצעות אבחון דפוסים ניהוליים, זיהוי צווארי בקבוק והצעת שיטות עבודה משופרות, בשאיפה להגדיל את הפרודוקטיביות ולצמצם את השחיקה של ההנהלה. הנה כמה דרכי פעולה אפשריות:

  • הקמה וניהול של מערכות מידע.
  • הגדרה ברורה של תחומי אחריות בצוות.
  • בניית דוחות תקופתיים לצורכי עקביות.
  • שיפור זרימת מידע בין מחלקות.
  • ניהול ישיבות אפקטיבי יותר.
  • שיטות להאצלת סמכויות נכונה.
  • קביעת סדרי עדיפויות ברורים.
  • אופטימיזציה של משאבים ותהליכים.

לרתום את היתרון של ניסיון מצטבר

במקרים רבים, אחד ההבדלים הגדולים בין ליווי חיצוני לניהול עצמי הוא עומק הניסיון. אם מסתמכים על יועץ פיתוח עסקי ותיק, ייתכן והוא ראה עשרות עסקים במצבים דומים או שונים – וגם כאלה שכבר עברו את הדרך שהארגון שלכם נמצא בתחילתה. הניסיון מלמד מה עבד לאחרים ומה לא ועוזר בזיהוי דפוסים שחוזרים על עצמם. לפעמים הידע הזה שווה זהב, כי הוא מסוגל לחסוך תהליכים כואבים של ניסוי וטעייה.

ניהול סיכונים מפוכח ומחושב

ניהול סיכונים הוא חלק קריטי בניהול בריא של ארגון: מה יקרה אם לקוח מרכזי יחליט לעזוב? איך נתמודד אם יהיה משבר בתזרים? מה נעשה במידה והשוק יפנה לכיוון חדש שלא צפינו? זהו אחד המקומות בהם ייעוץ עסקי עשוי לחסוך הרבה עוגמת נפש. יועץ מנוסה יכול לבחון את נקודות התורפה בעסק, לסקור תרחישים ולגבש תוכניות גיבוי לצד פיתוח כלים לקבלת החלטות בזמן אמת. בלי חשיבה כזו, עסקים עלולים להיתפס לא מוכנים.

ייעוץ עסקי

לא רק מספרים: טיפוח הסביבה האנושית

תהליכי פיתוח עסקי לא עוסקים רק בגרפים, טבלאות ודוחות. הם יכולים להתמקד גם בצד האנושי –  מוטיבציה, ניהול צוות, תקשורת ועוד. הנה כמה נקודות בהן היועץ עשוי לגעת:

  • יצירת תרבות ארגונית בריאה.
  • שיפור מיומנויות תקשורת.
  • חיזוק תחושת שייכות בצוות.
  • חיבור בין חזון להנעת עובדים.
  • קידום שיתוף הפעולה בין מחלקות.

סימון קהל היעד וחידוד המסר השיווקי

אחת הבעיות השכיחות בקרב עסקים מתחומים שונים היא חוסר בהירות בכל הנוגע לשאלות כמו למי פונים ועם איזה מסר. תהליך של ייעוץ עסקי יכול לעזור בזיהוי קהל היעד של העסק ובחידוד המסרים השיווקיים בהתאם. עבודה כזו מסוגלת לצמצם בזבוז של תקציבי פרסום על קהלים לא רלוונטיים ואף לתרום להדגשת הערך שמייצר העסק בסביבה תחרותית.

התאמה לסביבה העסקית המשתנה

פעמים רבות, היועץ מביא איתו גם מודעות לשוק. השינויים בכלכלה, בהרגלי הצריכה, בהתנהגות הלקוחות ובמדיניות הרגולטור – כל אלה משפיעים על הענף, גם אם לא שמים לב לכך ביומיום. כשהיועץ בוחן את הסביבה העסקית, הוא עשוי לשאול: האם מה שאתם עושים היום עדיין רלוונטי? האם יש מגמות חדשות שאפשר לנצל? האם אתם פועלים עם הכלים הכי עדכניים? זהו שלב קריטי בשמירה על יתרון תחרותי בעולם משתנה.

הטמעת טכנולוגיה – מבלי לאבד את הצפון

פתרונות טכנולוגיים לבתי עסק בענפים שונים צצים בתדירות גבוהה. תוכנות לניהול מידע, מערכות אוטומציה, כלים לדיוור, אמצעי ניתוח מתקדמים – ההיצע מרשים ומגוון, אבל לא כל גאדג'ט מתאים לצרכים של כל עסק. יועץ פיתוח טוב הוא כזה שאינו דוחף להטמעת טכנולוגיה מסוימת רק כי היא אופנתית ופופולרית, אלא בוחן את צורכי העסק, את רמת המוכנות של הצוות, את התקציב ואת הפערים הקיימים – ואז ממליץ על שילוב נכון.

פיתוח עסקי

שאלות ותשובות

כאשר חלה עצירה בצמיחה, כשקיימת תחושת בלבול לגבי הכיוון או ברגע בו החלטות שגויות מתקבלות מתוך עייפות או לחץ – זה סימן אפשרי לצורך בעירוב יועץ. אבל גם צעד ארגוני חיובי ומשמעותי עשוי להזמין צורך בייעוץ מתאים כדי לנהל את התהליך בצורה הנכונה ביותר.

כאשר חלה עצירה בצמיחה, כשקיימת תחושת בלבול לגבי הכיוון או ברגע בו החלטות שגויות מתקבלות מתוך עייפות או לחץ – זה סימן אפשרי לצורך בעירוב יועץ. אבל גם צעד ארגוני חיובי ומשמעותי עשוי להזמין צורך בייעוץ מתאים כדי לנהל את התהליך בצורה הנכונה ביותר.

ככלל, אין תשובה אחת. הדבר תלוי במורכבות העסק ובגודלו, כמו גם במטרות של התהליך. לעיתים די בכמה פגישות כדי לבנות מסגרת פעולה ובמקרים אחרים נדרש תהליך ארוך טווח לצורך יישום מעמיק וליווי צמוד.

במידה והדבר אפשרי, ניתן לשקול התחלה של מפגשי ייעוץ נקודתיים או פגישת מיפוי ממוקדת.

לא תמיד. לפעמים שינויים קטנים בתמחור, בתהליך שירות הלקוחות או במודל התפעולי – יוצרים שיפור משמעותי. הכול תלוי באבחון ובמוכנות ליישום.

בדרך כלל הדבר לא נעשה ישירות, אבל הוא עשוי לבנות את הקרקע לכך: דרך חידוד המסר, התאמת הערוצים, הצעת ערך ברורה ומבנה מחירים נכון – כדי שפעולות השיווק יניבו תוצאות טובות יותר.

לפעמים ההצלחה תתבטא במדדים כמותיים ברורים, ולפעמים דווקא בתחושה טובה של בעל העסק או של שכבת ההנהלה, כמו הרגשה של בהירות גבוהה יותר, קבלת החלטות מחושבת יותר או החזרת תחושת השליטה על הנעשה בעסק. כל אלו יכולים להיות סימנים לכך שהתהליך בכיוון הנכון.