תוכן העניינים

ייעוץ עסקי לרשתות מזון ומרכולים פרטיים

רשתות מזון גדולות בעלות סניפים רבים ועסקים קטנים כמו מרכולים שכונתיים יכולים להיות בעלי צרכים שונים ולכוון לקהלים שונים, אך שניהם יכולים להיקלע לצרות ולהיפגע בניהול לא נכון, שיווק לוקה בחסר או פגמים במוצרים או באיכות השירות. ועדיין, היחס אליהם הוא שונה, הדרך לפתרון הבעיות שונה ומורכבות התהליכים שונה. אלו עובדות שהיועצים העסקיים מבינים, אך לא תמיד נתפסות על ידי המנהלים של הרשתות, שהתחילו מקטן וגדלו, אך מוצאות את עצמן כעת בירידה. בדיוק בשלבים אלו נכנסים יועצים עסקיים לתמונה.

ייעוץ עסקי לרשתות מזון

השוני בייעוץ לרשתות מזון

אחד המרכיבים החשובים ברשתות מזון היא ההבנה כי כל רשת מזון או מרכול יכולים להיות רווחיים מעצם העובדה שלא משנה מה, תמיד יהיה קהל שמעוניין לקנות את המוצרים ולעיתים הלקוחות אפילו תלויים בהם במידה וממוקמים במקום רחוק או קטן. כמובן שקיימות מקבילות בשוק אך הבנה הזו חשובה כי היא מבדילה את רשתות המזון מעסקים המוכרים מוצרי פנאי או מוצרים לקהלים ספציפיים.

כשמבקשים יועץ עסקי בתחום המזון, לא נעשים צעדים שונים ממה שנעשה בכל תחום. באופן כללי בתהליך זה קיימים כמה שלבים מקובלים. דבר ראשון נעשית הערכה כלשהי של המצב הקיים, לאחר מכן מסיקים מסקנות על ההתנהלות ועל החזון של העסק ומציבים יעדים מדידים להמשך. כך, נבנית תכנית עסקית. לבסוף, מקובל שהיועץ או היועצת נשארים עם בעל העסק ומלווים אותו בתהליכים ובשינויים ועוזרים לו להגמיש את התכנית ולהתאים אותה למצב הקיים במידת הצורך.

כל אלו נתונים נכונים גם לרשתות מזון עם מחזור מכירות בירידה, רק שבהם שמים דגש על התחומים החשובים והקריטיים לתחום כאשר ביניהם יש תוספות של: קשר עם ספקים, קהל היעד, תזרים ורישום הוצאות והכנסות, פיקוח על מלאי, ניהול משרות ועובדים ובקרה איכות על המוצרים כמו גם הבנה במכירות וניהול מבצעים והנחות.

ייעוץ עסקי למרכולים פרטיים

שלבי הייעוץ של יועץ עסקי בתחום המזון

כפי שצוין, המעבר ליועץ עסקי בתחום המזון לא מתבטא בשינוי השלבים אלא בהתאמתם לצרכים המסוימים שלהם. הנה דוגמאות לשלבים שעוברים בייעוץ עסקי לרשת מזון או מרכולית:

הערכה של רשתות מזון

בשלב ההערכה שמים דגש על הבנת הדינמיקה עם הספקים, על אופן הניהול בהקשר על העובדים, פיקוח על מוצרים והמעורבות של המנהלים ומודעותם להוצאות של העסק, התחומים השונים וההכנסות. נעשית ביקורת על תחום ההנחות והמבצעים ונעשה בירור של שיטות השיווק של העסק והתכניות והיעדים בתחום הרווחים. נבדקת עבודתם של עובדי הרשת או המרכול ויעילותה.

בניית תכנית עסקית לרשתות מזון

התכנית נבנית על פי חזונו של העסק ולפיה גם מוסכם קהל היעד, מגוון המוצרים ואופיו של העסק בעיניו של הלקוח. לפי אלו נקבעות תכניות בתחומים כמו שיווק, מכירה ושיפור השירות ואיכות המוצר וכן נקבעים יעדים בתחומים השונים. אלו משתנים לפי החזון הנקבע, הצרכים והאתגרים העומדים בפני העסק.

ליווי עסקי מתמשך של יועץ עסקי בתחום המזון

בהמשך ממשיכים היועצים או היועצות העסקיים ללוות את המנהל או בעל העסק ביישום השינויים והמטרות ובקטיפת היעדים. התכנית אמנם קשיחה אך דינמית ומולה ניצב חזון העסק והיעדים שנקבעו מראש.

שאלות ותשובות

שמים דגש על קשר עם ספקים, ניהול עובדים, פיקוח על מוצרים, מודעות להוצאות והכנסות וביקורת על מבצעים ושיווק

הערכה, הסקת מסקנות וחזון, בניית תכנית עסקית וליווי מתמשך ביישום

כי צריכים להוסיף התייחסות לניהול מלאי, תזרים, קשר עם ספקים, עובדים ובקרת איכות מוצרים

מגדירים חזון, קהל יעד, מגוון מוצרים ואז מתכננים שיווק, מכירה, שירות איכות ויעדים פיננסיים

היועץ מלווה את הבעלים ביישום השינויים, משנה את התכנית לפי המצב ומוודא השגת יעדים

מיקוד בהיבטים הפיננסיים של התנהלות העסק ומבנהו כדי להניב רווח ולהוביל להצלחה

שימוש במדיות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב וטוויטר כדי לבנות קהילה ולקדם מבצעים ואירועים

למנהלים של כל עסק מתמודד עם אתגרים ייחודיים ורוצים לוודא שהעסק מוכן להצלחה הבאה

בניית תקציב שנתי, חיסכון בכוח אדם, בחומרי גלם וחשמל, וייעול רכש מול סיטונאים