תכנית עסקית
בעת הקמת עסק או הרחבת עסק קיים, הכנה נכונה ומושכלת בשלבי התכנון הראשוניים קריטית להצלחתו. הקמת עסק חדש ללא ביצוע חשיבה עסקית נכונה ומקצועית וללא בחינה לעומק של הפוטנציאל העסקי וסיכויי ההצלחה עלולה להוביל את העסק לכיוונים לא נכונים, לעלויות גבוהות מדי ולהפסד כספי. על כן, הכנת תכנית עסקית היא צעד שרצוי לעשות בשלב מוקדם של העסק, מאחר והיא מסייעת במזעור סיכונים ומגדילה את סיכויי ההצלחה ותורמת להפיכת העסק למרוויח.
תכנית עסקית היא למעשה מסמך ניהולי המספק תמונה עתידית כוללת של העסק או המיזם מכלל האספקטים – שיווקי, טכנולוגי, תפעולי, כלכלי וכדומה, תוך התייחסות למאפיינים והמטרות הייחודיים של העסק (חזון, מוצרים, קהלי יעד, שווקים). המטרה העיקרית להכנת תכנית עסקית היא ביצוע ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, לשם גיוס הון ושיתוף פעולה, בדיקת כדאיות מעמיקה ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק.
כתיבת תכנית עסקית מוצלחת אינה משימה פשוטה, זוהי אומנות לכל דבר מאחר והתכנית מצריכה הבנה עמוקה של השוק בו העסק פועל – מהם הצרכים הקיימים בשוק, אילו פתרונות דומים קיימים ועוד שאלות רבות שנדרש לתת עליהם מענה. הכנת התכנית הינה צעד חשוב בהקמת עסק או מיזם וחשיבותה אף גדלה כאשר יש צורך בגיוס שותפים או משקיעים. לכן חשוב להיעזר בשירותיו של יועץ עסקי מקצועי ובעל ניסיון לשם הכנת תכנית עסקית.
היבטי התכנית העסקית
היבט כלכלי-פיננסי
זהו ההיבט החשוב ביותר בתכנית העסקית. התכנית חייבת לכלול מודל עסקי כלכלי מפורט המתייחס להוצאות ולהכנסות של העסק, תזרים המזומנים שלו וחישוב החזר ההשקעה הצפוי למשקיעים/לבעלים.
היבט שיווקי
יש לנתח ולהגדיר את השוק וקהל היעד הפוטנציאלי אליו העסק פונה ובהתאם לכך לבנות לעסק אסטרטגיית שיווק ממוקדת, אשר תכלול מערך שיווק ופרסום באמצעי המדיה השונים. ולא זאת בלבד אלא להביט היטב על המיקום של בית העסק וכיצד הוא משווק את עצמו בתחום הטריטוריאלי שבו הוא נמצא על ידי שילוט לעסק אשר יבלוט ויעצים את המקום, ראיה כוללנית על הוצאות במיקום מסוים מול מיקום אחר חיצוני או פנימי ועוד.
היבט טכני
זהו לב ליבה של התכנית העסקית ונדרש להקדיש לעניין תשומת לב רבה במהלך כתיבתה. מאחר ומשקיעים פוטנציאליים בוחרים בין הזדמנויות עסקיות שונות בעיקר על בסיס הערך המוסף של העסק, המוצרים והשירותים שהוא מספק, נדרש להדגיש את התכונות המיוחדות שהופכות את העסק לייחודי ומוביל.
היבט אסטרטגי
על התכנית להגדיר מהי התכנית האסטרטגית של העסק ואופן הפעילות העסקית שלו. זה כולל ניתוח האלמנטים הקריטיים להצלחת העסק, זיהוי חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. מאחר ובעניין זה יש משקל רב ליכולת חשיבה מחוץ לקופסה מומלץ להיעזר באימון עסקי.
דגשים בהקמתה של תכנית עסקית
בהירות ויעילות
זהו הבסיס לכל תכנית עסקית טובה. על התכנית להתייחס לכל ההיבטים המוזכרים לעיל ולתת מענה לכלל השאלות החשובות. התכנית חייבת להיכתב בצורה בהירה וללא מורכבויות מיותרות. יש להקפיד על מבנה סטנדרטי, לנסח באופן שיהיה נהיר גם לקורא "מבחוץ" ולהימנע ככל הניתן משימוש במונחים טכניים מורכבים.
תמחור נכון
תמחור נכון הוא לב ליבו של המודל עסקי ולכן חשוב לדייק ככל הניתן. יחד עם זאת, מאחר ולרוב, תהליך כתיבת התכנית העסקית מתרחש בשלב מוקדם של העסק, קשה לתת לתמחור מדויק מכיוון שנתונים רבים הם עוד בגדר השערות. לכן, יש כאן חשיבות גדולה לייעוץ פיננסי שיביא בחשבון את המחירים בענף, מאפייני קבל היעד הפוטנציאלי, הסביבה בה העסק יפעל, ובהתאם לייצר מודלים שונים בהתאם לטווח הצפוי של עלויות הייצור והתחזוקה. ככל שהעסק יתפתח, כך סימני השאלה יתבהרו והתכנית תעודכן בהתאם.
הגדרת יעדים ראליים
לאורך התכנית עסקית נדרש להגדיר מטרות ויעדים. חשוב להקפיד על הערכת יעדים אשר יתאימו לא רק לעסק במהותו אלא גם ימצאו את הדרך להגיע לכוח האדם המיטבי. היעדים צריכים להיות ראליים ביחס למציאות אחרת הסיכון לכישלון יגדל. יש להישען על נתונים קיימים, להישאר נאמנים למציאות ולהציג תרחישים אופטימיים/פסימיים רק במקומות המתאימים לכך.
עדכון תכנית
אנו חיים במציאות דינמית וגם העסק חשוף לכך, לכן חשוב לא לקפוא על השמרים ולבחון את התוכנית לפחות פעם ברבעון ולהתאים אותה למציאות המשתנה על מנת שתשמור על הרלוונטיות שלה ותסייע להצלחת העסק. משום כך מומלץ להסתייע בליווי עסקי שוטף שניתן על ידי יועץ מקצועי מנוסה אשר ידע לזהות בזמן אמת שינויים בעלי פוטנציאל השפעה (לטוב ולרע) על העסק ועל ידי כך לבצע את ההתאמות הנדרשות בזמן.