ייעוץ עסקי לתקופת משבר פיננסי
המשבר הפיננסי שפוקד את עולמנו בימים אלו, בעקבות ההתפשטות של נגיף הקורונה, פוגע בראש ובראשונה בבעלי עסקים קטנים ובינוניים, ולכן זה רק טבעי שרבים מכם חשים תסכול ואובדן שליטה. הדאגות בהחלט מובנות והן אינן חסרות בסיס. יחד עם זאת, חשוב לשמור על קור רוח, לחשוב בהיגיון ולא לשכוח שבאווירה של בלבול ואי וודאות קל מאוד לעשות טעויות. להחלטות עסקיות פזיזות ולא מחושבות עלולות להיות השלכות הרות אסון.
זה מה שקרה לחברה העוסקת בתחום המדיה והתקשורת, אשר החלה לשווק פוסטים במדיה חברתית "פייסבוק" מוצר שאינו קשור לתחום התמחותה: ג'ל היגיינה לידיים – אלכוג'ל המבוקש ביותר בזמנים אלו. ולא רק זה, אלא שהיא הציע לצרכנים את המוצר במחיר גבוה בהרבה ממה שמקובל בשוק. התגובות הזועמות של הגולשים לא איחרו להגיע. הפעילות הכושלת של החברה יצרה יחסי ציבור שליליים והובילה לקריסת המוניטין של המותג.
על פניו, הקמפיין של החברה התנהל על פי אסטרטגיה שיווקית סטנדרטית: החברה זיהתה צורך בקרב הצרכנים, המוצר אכן נדרש ומבוקש, התחרות בשוק נמוכה – אין סיבה שלא למכור אותו במחיר גבוה. ואולם, לא רק שהקמפיין לא צלח, אלא שתוצאותיו גרמו למשבר אימון של הצרכנים כלפי המותג.
עשה ואל תעשה בתקופת המשבר
אז מה יכולים לעשות בעלי עסקים כדי לעבור את התקופה המאתגרת הזאת בשלום ואפילו לצאת ממנה מחוזקים? קודם כל, שווה ללמוד מהעבר. העולם העסקי המודרני חווה לא מעט משברים ובתי העסק שפעלו נכון במהלך המשבר, השכילו להינצל מפשיטת רגל. לפניכם – רשימת "עשה ואל תעשה" המבוססת על סיפורי המקרה של מאות בתי עסק שהצליחו לנצח את המשברים הפיננסיים שהרעידו את עולמנו בשנים 2000, 2008 ו-2012:
תקופת המשבר אינה זמן טוב לחיפוש מקורות הכנסה חדשים. תתמקדו אך ורק בתחום ההתמחות שלכם, עשו רק את מה שאתם יודעים לעשות היטב ואל תנסו "להמציא את עצמכם מחדש". אל תצאו להרפתקאות ואל תתפתו לנצל הזדמנויות בזק כדי לעשות כסף מהיר.
דווקא עכשיו, כאשר העסק שלכם חווה מפולת, חשוב במיוחד להתנהל באופן אנליטי ומחושב. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לאסוף ולנתח נתונים סטטיסטיים על בסיס קבוע. הקפידו לעבור יום יום על דוחות שיווק ומכירות, חקרו שינויים בדינמיקה עסקית, אבחנו דפוסים חדשים בהתנהגות צרכנים ובחרו להשקיע רק במה שעובד הכי טוב.
גם אם עצרתם באופן זמני כל פעילות מכירתית, אסור לכם להיעלם מהבמה הצרכנית. המשיכו לקדם את העסק באמצעות חיזוק ערכי המותג, הגבירו את הנוכחות הדיגיטלית והעצימו את התקשורת עם קהילת לקוחותיכם גם בעזרת ניהול מועדון לקוחות.
אל תיכנעו לתחושה של סוף העולם – הקפידו לנהל מערך תקין של עסק, שמרו על הסדר ושדרו בטחון כלפי העובדים, הספקים, הלקוחות והשותפים העסקיים. זאת ועוד, נצלו את הזמן של ההפסקה או ההפחתה במכירות כדי לארגן מחדש את הקונספט העסקי והשיווקי, כדי לתכנן פעילות לטווח ארוך, כדי לערוך את תכנית העבודה בהתאם לשינויים בשוק, כדי לחזק את ערכי המותג ולהכין קרקע יציבה לחזרה מהירה לפעילות אינטנסיבית מיד בסיום המשבר.
איזון וזהירות מחושבת
רבים מבעלי עסקים נוטים להיכנס לתקופת "צנע", להתחיל לחסוך ולבטל תכניות, לפטר עובדים ולצמצם את עסק בתקופות המשבר. אחרים, לעומת זאת, בוחרים בקיצוניות השנייה – לוקחים הלוואות, מגבירים פעילות ומנסים לשדר "עסקים כרגיל". מה נכון יותר? ובכן, לא זה ולא זה. צמצום העסק עלול למנוע מכם לחזור לשגרה כאשר המשבר יסתיים. לקיחת הלוואות, מצד שני, הינה פעולה מסוכנת מדי. ההתנהלות הנכונה בזמנים אלה הינה שמירה על איזון וזהירות מחושבת.
ולסיום, ההמלצה החשובה מכל: אל תאבדו תקווה. גם בימים קשים ביותר חשוב לזכור – המשבר הזה יחלוף, כפי שחלפו כל המשברים שלפניו. העידן המודרני דורש מבעלי עסקים כושר סתגלנות, גמישות מחשבתית ויכולת לעמוד איתן בשינויים ובהפתעות. זהו הזמן המושלם לתרגל מיומנויות אלה.
אנו ממליצים לכם לאמץ את האמירה האלמותית של ווינסטון צ'רצ'יל: "אדם פסימי רואה את הקושי בכל הזדמנות, אדם אופטימי רואה הזדמנות בכל קושי".