קורס ייעוץ עסקי בקרוב נפתח מחזור נוסף של הקורס ללימודי ייעוץ עסקי לפרטים >> |
גם עסק מצליח, מנוסה ויעיל עלול להיכנס לתקופת משבר וזה יכול לקרות גם לטובים שבינינו. מקובל לחשוב שמשבר עסקי הינו התוצאה של ניהול לקוי. ואומנם, במציאות הכלכלית של ימינו, לעיתים הקשיים בעסק נובעים מהגורמים החיצוניים ולבעלי העסק לא תמיד יש אחריות או שליטה על היווצרות הנסיבות למשבר. החוכמה היא לדעת לזהות את הסימנים בזמן ולהפעיל תכנית עסקית להבראה אפקטיבית שתביא לצמצום נזקים.
לעיתים הסיבה למשבר נובעת מהחלטה ניהולית בודדת, כגון הנפקת מניות בבורסה, התרחבות לא מאוזנת של העסק ופתיחת סניפים רבים בזמן קצר, בחירה לא שקולה בספקים או השקעה גדולה ולא משתלמת ברכישת נכסים. במקרים אחרים, המשבר הינו התוצאה של שרשרת טעויות עסקיות נקודתיות, המובילות לגירעון בתזרים מזומנים, אשר גורם לצמצום הרווח התפעולי לאורך זמן.
תמחור עבודה לא נכון, דחיית תשלומים לרשויות ולספקים, הערכה לקויה של מצב העסק , נשירת לקוחות קבועים, התיישנות המותג או ייעוץ שיווקי לא יעיל – הסיבות לכניסתו של העסק לקשיים הינן רבות ומגוונות והמשבר עצמו עלול להיווצר בהדרגה, במשך תקופה ממושכת, או לחלופין, להגיע באופן לא צפוי כמו רעם ביום בהיר. כך או אחרת, ההתעלמות מהסימנים המוקדמים של המשבר עלולה להביא את העסק לפירוק, סגירה ופשיטת הרגל.
באופן מפתיע, צמיחה מהירה של עסק הינה אחד הגורמים המרכזיים למשבר עסקי. הסיבה לכך היא השינוי האינטנסיבי המתחולל בתוך המערכת העסקית בעקבות ההתרחבות, משנה את כללי המשחק ודורש הסתגלות מהירה לדינאמיקה ארגונית ועסקית שונה. לעיתים בעלי עסקים המשתוקקים להגדלת העסק נכנסים לפרויקטים גדולים המחייבים השקעה בעלי סיכון גבוה. במקרים רבים, גם כאשר הפרויקט מצליח, ההשקעה מתגלה כלא משתלמת. לכן, כדי להימנע ממצב שבו העניינים יוצאים מכלל שליטה, חשוב לשמור על קצב צמיחה מאוזן והדרגתי ולא לנסות "לקפוץ מעל הפופיק".
בתחום ייעוץ ארגוני הכולל ניהול עסקים, ערנות היא שם המשחק. הגילוי המוקדם של הקשיים יאפשר לבעל העסק לטפל בסממנים הראשונים של המשבר באופן מהיר ואפקטיבי, עוד בשלב שהעסק מתנהל כשורה, למעט ההאטה השולית בצמיחה או הירידה המינימלית בהכנסות.
לעומת זאת, בעלי עסקים המתעלמים או מתכחשים לבעיות, עלולים "לפספס את הרכבת" ולהגיע לשלב בו, כדי למנוע הידרדרות נוספת, נדרש טיפול מורכב הרבה יותר, לעיתים בגדר "כיבוי שריפות". בשלב זה על בעל העסק להימנע מעשיית טעויות גורליות, הנובעות לרוב מתחושת הפאניקה, כמו לקיחת הלוואות בנקאיות או חוץ בנקאיות, כניסה לתחומי מוצר חדשים או העברת הכספים של תזרים מזומנים שוטף למימון השקעות בפרסום.